Urodzony w 1954 Shawn Stussy to założyciel marki uważanej za pionierską w kreowaniu całej subkultury ulicznej, a także przy kreowaniu stylu streetwear. Choć wszystko zaczęło się w 1980 roku od grafik na deskach surfingowych, już kolejne targi jasno pokazały, że popularnością cieszą się właśnie koszulki.
Ikoniczne początki brandu
Już w połowie lat 80’ deski przestały być najistotniejsze, a moda przeszła na koszulki. W związku z tym Stussy, jak większość społeczeństwa, zaczął czerpać inspiracje nie ze wschodu, a z zachodu. To właśnie sztuka i streetwear były tym, co coraz częściej zaczęło się pojawiać na ustach ludzi. Jednak początkowo moda uliczna pojawiała się dość nieśmiało i nie było żadnej marki wyraźnie wybijającej się ponad inne. Do czasu, aż Shawn Stussy wszedł na rynek ze swoja wyjątkową ofertą i grafikami, które stały się ikoniczne do dzisiaj. To właśnie w połowie lat 80. w użyciu pojawiło się wiele motywów i grafik, które w charakterystycznym dla streetwearu stylu nie przestały cieszyć się popularnością pomimo upływu lat. Czym to zaowocowało? To właśnie Stussy stało się marką, która wyraźnie zaznaczyła pozycję mody ulicznej i jej znaczenie w kreowaniu tego, co nosi się każdego dnia.
Sukcesy końca lat 80.
Już w 1988 roku marka Stussy weszła na rynek europejski, gdzie błyskawicznie odniosła niesamowity sukces. Wyjątkowa sprzedaż z końca lat 80. nie brała się znikąd. Zyski osiągane na poziomie 5 milionów dolarów były wynikiem tego, że marka postawiła na sklepy rozsiane w największych miastach całego świata. To już nie był tylko Nowy Jork, czy też angielskie miasta, ale marka weszła również na rynek japoński.
Hype na Stussy – czyli jak ludzie wsparli brand
Pionierski charakter marki sprawił, że ludzie wyraźnie wsparli firmę. LoS Angeles Times ukuł nawet nazwę „International Stussy Tribe”, celem określenia przyjaciół marki. Na czym to polegało? Zwyczajni konsumenci pragnęli dołączyć do grupy osób noszących ubrania Stussy, co zaowocowało wręcz powstaniem kultu marki, który w ówczesnych czasach zdawał się niemożliwy do osiągnięcia. Dlaczego było to tak ważne? Przede wszystkim cały brand nie musiał wydawać wiele na marketing, aby zyskać rozgłos na całym świecie – a przypomnijmy, że było to jeszcze przed dobą Internetu! Popularność marki sprawiła, że ubrania Shawna Stussy pojawiały się w wielu teledyskach i na zdjęciach znanych osób.
Marka, która nie poszła na łatwiznę
Tym, co sprawia, że Stussy cieszy się tak dużym uznaniem, jest to, że zamiast pójść po łatwe pieniądze, Shawn Stussy i najbliżsi współpracownicy postawili na powolny wzrost oraz zaplanowane wypuszczanie edycji limitowanych. Przykłady tego, że owocuje to również dzisiaj, można znaleźć tutaj. Sukcesywny wzrost marki oparty został o rozszerzanie grupy docelowej, ale przede wszystkim o to, aby każda kolejna oferta była unikalna i wpisywała się w styl streetwear. Nad kolejnymi kolekcjami pracowały również takie designerki jak Felicity Rulikowski, a także Bernadette Wier. W efekcie na tynku pojawiła się m.in. odzież Stussy Sista.